نه گفتن را بیاموز

در کودکیِ‌من موجی از آموزش‌ِ نه گفتن به کودکان راه افتاده بود که در آن‌ موج، همراه شدن با سیر آدم‌ها در مسیری که نشان از قدرت و اعتماد به نفس فرد بود به نوعی پیشرفت تلقی می‌شد.

کودکانی که توانایی رد کردن و نه گفتن را داشتن در جامعه‌ی خانواده‌ی خودشان بسیار محبوب بودند و عاقل و باهوش تلقی می‌شدند.

در آن زمان نه گفتن نه تنها برای کودکان بلکه در جامعه‌ی بزرگسالان( جوان و نوجوان) هم بسیار حائز اهمیت بود و این بحث و موضوع تا حدی در آن‌ زمان چالش مورد بررسی و مورد توجه مشاوران، روان‌شناسان و روان‌پزشکان بود که به صورت تک نفره آموزش فردی یا به صورت گروهی آموزش‌های کارگاهی ترتیب می‌دادند تا بتوانند این تکنیک را در افراد نهادینه سازند.

الان در این زمان و دوره دیرپایی نیست که اکثرن از این مهارت بهره‌مند هستند، همه‌ی ما می‌دانیم که برای داشتن آرامشی‌ نسبی و ساختن آرامش کامل، باید مهارت نه گفتن به موقع را بلد باشیم.

نه گفتن در لحظاتی که وجودمان، افکارمان، روحمان، موقعیت پیش رو را نمی‌تواند بپذیرد همان نقطه‌ی‌ آرامش و پيشرفت فرد می‌شود.

آدمي با یک نه گفتن به جا می‌تواند از ایجاد یک موقعیت استرس‌زا، ناآرام و یا آزاردهنده رهایی یابد.

این تکنیک بسیار می‌تواند در موقعیت‌های خطرآفرین نیز هم نجات‌بخش فرد باشد.

حال کودک باشد یا بزرگسال.

پس هنوز هم بعد از این همه سال آموزش و فرهنگ‌سازی در این زمینه، همچنان جای کار بسیاری وجود دارد تا همه‌ی آدم‌ها با هر قدرت و توانی بتوانند در تمام لحظات ناخوشایند با گفتن کلمه نه و رد کردن آن موقعیت هم از جسم خود حفاطت کنند هم از اعصاب و روان‌شان.

پس می‌توان بارها تاکید کرد و گفت: ( نه گفتن) را بیاموز، تا این مهارت بتواند وجود بیرونی تو را با دنیای درون‌ات صلح بدهد و در این صورت تو عاشق خودت خواهی شد چون حمایتگر کامل و جامعی برای خودت چه بیرونی و چه درونی خواهی بود.

آدم‌ها بسته به جامعه‌ی در ارتباط‌شان در این زمینه ضعیف عمل می‌کنند.

افرادی که در زندگی‌شان وابستگی عاطفی شدید دارند و یا افرادی که از نظر مالی به قشری وصل هستند بی برو برگرد فاقد این مهارت می‌شوند.

زیرا همیشه نگران از دست دادن و خراب شدن موقعیت فعلی خود هستند.

به گونه‌ای که ترجیح می‌دهند همیشه محجور و مظلوم واقع شوند اما برای دفاع از خودشان یک کلمه‌ی نه بکار نبرند.

اما آن‌ها نمی‌دانند که اگر با کمک این مهارت، موقعیت استرس‌زا، مخرب را رد کنند و پشت سر بگذارند لحظاتِ نابی را پیش روی خودشان خواهند ساخت.
زیرا باید بپذیریم، آن هنگام که (موضوعی، موقعیتی، شخصی) را رها می‌کنیم،
قطعن به چیزی دیگر،
چه بسا
کامل‌تر و بهتر دست خواهیم یافت.

و این همان ضرب‌المثلی می‌شود که بی‌بی همیشه مطرح می‌کرد،

ننه از این ستون تا آن ستون فرج است،

از تو حرکت از خدا برکت.

روحش شاد.

پس هنوز هم در تمام موقعیت‌های خاص و غیر خاص زندگی‌مان می‌توانیم با گفتن یک نه ساده آرامش و امنیت خیال را برای خود و وابستگانمان بسازیم.

دوست عزیزم

نه گفتن را بیاموز.

 

#آسیه_نوشت

#آسیه_عباسیان

@asieh_abbasian.nevisande

 

یادداشت ۵۰

اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
آخرین دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط