بازگشت یوکابَد مادر حضرت موسا علیه‌السلام

فَرَدَدْنَاهُ إِلَىٰ أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ

و بدین وسیله ما موسی را به مادرش برگردانیدیم تا دیده‌اش روشن شود و حزن و اندوهش به کلی برطرف گردد و نیز به طور یقین بداند که وعده خدا حق است، لیکن اکثر آنان از این حقیقت آگاه نیستند.

That is how We restored him to his mother so that she might be comforted and not grieve, and that she might know that Allah’s promise is true, but most of them do not know.

آیه‌ی ۱۳ سوره‌ی قصص

این آیه در تلاوت قرآن آیات انتخابی امروز معنی و جایگاهش و کلمات آن بسیار برای من جذاب و شیرین بود.

زیرا از صبح درگیر مطلبی بودم که در سایت یکی از اساتید عزیز در مورد نوع جایگاه ایشان برای پذیرش مقاله‌ی ترجمه‌شده‌ی خود توسط یکی از دانشگاه‌های اروپایی و ارسال دعوت‌نامه برای ایشان به عنوان یکی از اساتید افتخاری آن دانشگاه و تدریس و تحقیق در زمینه‌ی موضوع مقاله‌ی ارسالی ایشان، نوشته شده بود.

وقتی به این آیه و ترجمه‌ی آن برخورد کردم بدون معطلی به کتاب تفسیر قرآن و البته سایت مرتبط مراجعه کردم تا کمی بیشتر از ترجمه در مورد چرایی، منظور و مفهوم این آیه بدانم.

در خلال خواندن تفسیر آیه به این مطلب مهم دست یافتم که عناوین اکتسابی برای آدمی هم می‌توانند بسیار
کاربردی،
موقعیت‌ساز،
حامل خوشبختی
و سرور باشند
و هم می‌توانند
عامل بدبختی،
دست و پاگیر بودن،
مزاحم،
باعث غم و اضطراب گردند.

در این آیه زمانی که مادر حضرت موسا از ترس کشته شدن کودکش توسط مأموران فرعون، آن را به نیل سپرد و فرشتگان مقرب درگاه الهی کودک را به آغوش آسیه همسر فرعون سپردند.

بعد از مدتی توسط آسیه مادرخوانده‌ی حضرت موسا،
که برای شیردادن کودک به دنبال خانمی شیرده می‌گشتند به یوکابَد مادر هارون و موسا برخوردند که البته آن هم فرمان الهی بود تا مادر و فرزند بازهم در کنار هم قرار بگیرند، آن‌گاه یوکابَد مادر موسا به عنوان دايه مشغول شیردادن و نگهداری از کودک خود شد.
که در این حکایت اگر یوکابد خود را به عنوان واقعی خود یعنی مادر موسا بودن به درباریان می‌شناساند به طور حتم هم خودش و هم کودکش به قتل می‌رسیدند اما با عنوانی جعلی هم کودکش را توسط حکمت الهی از مرگ نجات داد و هم در آرامش کنار کودک خود ماند.

که از این حکایت، داستان و آیه در‌میابیم که:

☆خداوند هیچ‌گاه بی‌دلیل کاری را انجام نمی‌دهد و
هر اتفاقی که دور از دسترس آدمی واقع گردد بی‌شک حکمت الهی پشت آن قرار گرفته است.

☆اینکه مادر برای نجات کودکش حتا حاضر به پذیرفتن فرسنگ‌ها فاصله مابین خود و کودکش می‌باشد ولی مهر مادری هیچ‌گاه از فرزند دور نمی‌شود.

☆در جایگاه الهی هیچ‌گاه نام‌ها، عناوین اثربخش و پایدار نیستند و تنها پایدار رسالتی است که بر گردن هر وجودی قرار دارد حال مادر موسا و کودکش به آغوش هم بازگشتند حتا اگر مادر به نام دايه بازگشته باشد.

☆در این سوره اصلن نامی از پدر موسا به میان نیامده است و این به معنی نقش مؤثر مادر در تربیت و رشد کودک می‌باشد و این یعنی ما مادران در جایگاه الهی بیشتر باید پاسخ‌گوی اعمال تربیتی خود در مورد کودکانمان باشیم.

☆و دیگر این‌که غم ماندنی نیست و لحظات از پی هم می‌گذرند تا زندگی ما را به جاودانه‌ترین لحظات برسانند و رسالت هر شخص محقق گردد.

☆نکته‌ی دیگری که به راحتی از میان معانی و تفسیر آیات این سوره مخصوصن این آیه می‌توان دریافت این است که ادم‌ها در هر موقعیت، خانواده، جامعه، وضعیت مالی و … در آغوش پرمهر خداوند به سرانجام محقق شده خود خواهند رسید حتا اگر قرار باشد در خاندان دشمنی مثل خاندان فرعون رشد کند و به ثمر برسد.

☆ایمان به خداوند همیشه راهگشای آدمی خواهد بود. و درک و تدبر در آیات الهی بسیار سخت اما دیدن نشانه‌های بزرگی و حکیم بودن خداوند بسیار آسان است پس بهتر است هر شخصی بسته به علم، باور و یقین خود در آیات الهی بنگرد و بزرگی، عالم و حکیم بودن خداوند را دریابد که این‌گونه بدون شک خداوند مأمن آرامش ابدی او خواهد شد.

در آخر توصیه‌ای صمیمانه به این‌که بد نیست روزانه در کتاب قرآن گشتی لذت‌بخش داشته باشین که در این صورت قطعن نکاتی نجات‌بخش به سمت شما نورافشانی خواهد شد.

#آسیه_عباسیان

@asieh_abbasian.nevisande

https://instagram.com/asieh_abbasian.nevisande?igshid=YmMyMTA2M2Y=

یادداشت روز ۳۵

اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
آخرین دیدگاه ها

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط